Wij staan er niet veel bij stil, maar van onschatbare waarde zijn onze slepers er elk jaar weer bij. De drijvende kracht achter het team is Nico van Wed. K. Brouwer Scheepswerf B.V.. Tijd voor een kijkje achter de schermen, want het lijkt zo makkelijk maar niets is minder waar!
Het bedrijf bestaat letterlijk al enige eeuwen en is altijd in de familie geweest. Wij praten met Nico Post, de huidige eigenaar en onze kaptein van de vloot. Hij was 8 jaar en stond indertijd al achter het roer. Op de werf groeide hij op en kreeg het vak met de befaamde paplepel ingegoten. Inmiddels is het krukje verdwenen en heeft hij zich opgewerkt naar een allround vakman. Dagelijks is hij werkzaam op het bedrijf en heeft inmiddels 3 locaties in de Zaanstreek.
Nico is van vaste waarde en een vaste sleper voor de Gondelvaart Koedijk. Sinds enkele decennia organiseert hij de vloot en alle slepers die voor ons evenement nodig zijn. Het is niet zomaar even een paar schuiten bijeen zetten. Er komt veel meer bij kijken. De voorbereiding start al met het voorbereiden van de vaarroute, de sluizen en bruggen die men dient te passeren tot en met het aanmeren in het Kanaal te Koedijk.
Op donderdag worden de eerste samengestelde schuiten verscheept en klaargelegd voor het transport. Eenzelfde is op de vrijdag gaande waarop men vroeg in de ochtend de vaart start. De geheel dag is zij onderweg richting Koedijk om daar in de middag af te meren. De slepers schuiven aan en in de avond zien wij vanaf de wal al onze slepers en schuiten liggen.
De zaterdag breekt aan en dat is geen vakantiedag. De slepers maken zich klaar om de schuiten naar de juiste locaties te slepen. Op maandag heeft de Botenbouwcommissie de palen met nummers al geslagen volgens tekening. Dit is van essentieel belang zodat de bouwgroepen de juiste schuit ontvangen. Na het aanleggen van de schuiten op de locaties, gaan de slepers terug naar haar verzamelplaats tegenover de Brandweer in Koedijk.
Zij gaan in de middag naar de kazerne toe waar op klokslag 15.00 uur het Palaver begint. Welkom geheten wordt de planning doorgenomen samen met alle veiligheidsmaatregelen en geldende eisen. Een uiterst belangrijk moment van ons evenement. Zij hebben de eindverantwoordelijkheid om de schuiten te slepen en daarin de veiligheid te waarborgen. Weten wij het nog? 2016 was daar het moment dat het zo hard waaide en het moment dat Nico aangaf dat er niet vanaf de Zuid gevaren kon worden. Een serieuze taak die ook zo uitgevoerd wordt.
Na het Palaver gaan de slepers naar hun Sleepboot en maken zich klaar. Rond de klok van 18.00 uur vertrekken de slepers naar de aangewezen schuit. De botenbouwers zijn inmiddels klaar en worden met schuit en al naar de Noord gesleept. Een lijn van prachtig, versierde schuiten ligt klaar op de Noord en wacht op het startschot. Dan is het zover, 21.00 uur en het schot wordt gegeven. Nico voert de vloot aan met de Aurora en het gezelschap voer naar de Zuid. U zult genieten van de meest uiteenlopende thema’s en dat is waar wij het allemaal voor doen!
De aankomst op de Zuid is aanstaande en het is donker. Er wordt gekeerd en alle schuiten worden teruggezet op de plekken waar zij lagen. Een samenkomst waar onderling de mooiste verhalen onder het genot van een welverdiende consumptie besproken worden. Wij dank de slepers en hebben op zondag een goed ontbijt voor hun klaarstaan. Bij de Molen verzamelen zij zich, slepers en dicht bij het water is altijd een goede combinatie, voor een goede bodem. De zondag wordt alles weer bijeengezet voor de volgende dag.
Op maandag gaan zij richting Zaandam en vertrekken de schuiten en slepers. Een lange dag breekt weer aan waar zij door de sluizen en bruggen mogen varen.
Vanuit ons heel veel dank en op naar de Gondelvaart Koedijk!